BAB
3: TEKNOLOGI PEMASARAN
Apa itu Blog…
Blog adalah ringkasan bagi weblog
dan ia merupakan satu jenis web yang boleh dikategori/diumpamakan sebagai
online journal ataupun online diari yang mengandungi cetusan rasa, pendapat
peribadi, perkongsian maklumat atau dalam apa sahaja bentuk penulisan.
Blog biasanya sentiasa dikemaskini
setiap hari mengikut kemahuan pemiliknya. Ia berkonsepkan post atau artikel
yang mempunyai kronologi atau dikenali sebagai Reverse Chronical Order. Dalam
maksud mudah, post yang lama akan berada di bawah post yang terbaru dan
seterusnya. Kebiasannya blog dimiliki oleh individu dan kandungannya pula
sentiasa dikemaskini serta mempunyai fungsi komen untuk membolehkan pembaca
memberikan sebarang komen bagi setiap artikel yang diterbitkan.
Blog biasanya dipersembahkan dalam
bentuk teks dan ditambah dengan sedikit gambar. Tetapi kini, blog
dipersembahkan dalam pelbagai cara seperti photo blog dan video blog. Terdapat
banyak laman web yang menyediakan perkhidmatan blog samada secara percuma atau
prabayar. Antara yang popular dan percuma seperti :
Blogger.com
Wordpress.com
tblog.com
ketika ini, perisian WordPress
merupakan perisian blog yang amat popular di kalangan webmaster disebabkan
mudah digunapakai mengikut kemahuan sendiri dan mempunyai banyak plug-in yang
hebat. Selain itu, ia juga mesra pengguna dan mudah di index oleh enjin carian.
BAB
3 : TEKNOLOGI PEMASARAN
Kriteria
Laman Web yang baik
ü Terdapat beberapa perkara
penting yang harus diambil kira semasa mereka bentuk laman web.Tips berikut
amat bagus bagi menghasilkan laman web yang baikdan menggembirakan pengunjung
anda.
Reka bentuk laman web yang simple dan mudah
ü Tujuan membina laman web
ialah untuk menyampaikan info tentang produk anda kepada pelawat.
ü Laman web yang ringkas.
ü Elakkan menggunakan gambar
dan animasi yang terlalu banyak sehingga mengganggu focus pengunjung anda
terhadap info yang anda sediakan.
Objektif
ü Pastikan anda tahu dan
faham apa tujuan laman web tersebut dibina kerana ia akan mempengaruhi pelbagai
aspek rekabentuk laman web seperti penggunaan warna, sasaran penggunaan,
teknologi ,dsb.
ü Isi laman web juga haruslah
focus kepada objektif.
Kedudukan link/menu perlu konsisten.
ü Anda perlu menyediakan link
pada kedudukan yang tetap.
ü Jika dalam fail utama link
berada dibahagian tengah atas, pastikan page lain juga mempunyai link pada
kedudukan yang sama.
Gambar
ü Gambar yang digunakan
hendaklah optima supaya ia cepat dilod dan tidak terlalu berat.
ü Rekabentuk grafik yang
menarik menjadikan laman web anda unik dan menarik di pandangan mata
pengunjung, tetapi ingat, hanya letak gambar-gambar yang berkaitan
sahaja(gambar produk anda).
ü Pemilihan konsep warna yang
sesuai juga amat penting.
Navigasi
ü Apa
itu navigasi? Navigasi
ialah perjalanan web anda dari satu halaman ke satu halaman berdasarkan link
yang anda telah buat.
ü Pastikan anda mereka bentuk
link/menu anda dengan jelas dan mudah untuk dilihat pengunjung.
ü Pilih warna yang sesuai
supaya ianya dapat dibezakan dan kelihatan jelas.
ü Penting : pastikan navigasi
yang mudah untuk proses pembelian dan pembayaran.
Logo dan nama
ü Pastikan logo atau nama
laman web anda dipaparkan dengan jelas kerana ianya adalah identiti perniagaan
anda.
Font
ü Anda perlu pilih font yang
standard sahaja seperti Arial, Verdana atau Times New Roman.
ü Jika anda menggunakan font
yang bukan standard, ada 2 perkara mungkin berlaku :
·
Menyusahkan
pengunjung anda membaca. (Font Script)
·
Mungkin
ada pengunjung yang tidak dapat melihat dan membaca kerana font tersebut tiada
di dalam computer mereka.
Cara menghubungi anda
ü Anda perlu sediakan kaedah
atau cara bagaimana pengunjung boleh menghubungi anda sama ada melalui
email,form atau telefon.
Isi kandungan web anda.
ü Anda perlu pastikan
maklumat yang anda sediakan dalam web adalah berkaitan dengan perniagaan anda
dan mencukupi, kerana pengunjung akan merasa puas hati dengan info yang
lengkap.
ü Mereka mungkin akan membuat
belian jika mereka yakin dengan produk anda.
Link
ü Pastikan link yang anda
buat di laman web berfungsi.
Susunan
ü Pastikan susunan grafik,
button, text, dan link disusun dengan baik dan tersusun.
ü Laman web yang berterabur
membuatkan pengunjung tidak akan lawati web anda untuk kali ke-2 dan
seterusnya.
·
Tips:
·
Cara
terbaik untuk anda mendapat idea bagaimana membina laman web ialah dengan
melihat lamn web orang lain.
·
Rekabentuk
laman web yang baik mengandungi 3 unsur utama iaitu:
o
Menarik
(attractive)
o
Mudah
digunakan (user friendly)
o
Laman
web bermaklumat (full of information)
·
Ingat,
tujuan anda membina laman web bukan semata-mata untuk menghasilkan laman web
yang cantik dan menarik.
·
Tetapi
yang lebih penting ialah maklumat dan mesej yang anda ingin sampaikan kepada
pengunjung tercapai.
BAB 3: TEKNOLOGI PEMASARAN.
9 Tips Menguruskan Perniagaan Online.
1. Ucapan
dan bahasa yang sopan dan mesra
·
Ucapan
salam dan selamat setiap kali anda memulakan perbualan dengan pelanggan anda.
·
Layanan
pelanggan online anda dengan sopan dan mesra tapi bukan mengada- gada walaupun
pelanggan anda tidak nampak, tapi melalui perkataan-perkataan yang anda taip di
keyboard boleh dizahirkan di skrin komputer mereka.
·
Jika
anda menaip sambil senyum dan ikhlas ia akan sampai ke pelanggan online anda.
·
Begitu
juga di media sosial
·
Anda
pastikan menggunakan bahasa yang sopan dan positif.
2. Jawab
respon secepat mungkin.
·
Perlu
alert dengan responds dari pelanggan.
·
Jika
pelanggan meminta anda untuk Pm anda ke inbox beliau, lakukan segera.
·
Jika
anda lambat menjawab kemungkinan besar pelanggan akan mencari seller yang lain
atau mungkin juga “hilang keterujaan” untuk membeli.
3. Boleh
bertolak ansur
·
Bertolak
ansur ini ialah jangan terlalu rigid, contohnya, harga barang yang dijual RM
59.50, tambah postage RM6.00 menjadikan jumlah RM 65.50.
·
Pelanggan
minta kurang RM0.50 pun tak boleh dan tolak mentah-mentah permintaan pelanggan.
·
Mungkin
pelanggan akan membeli, tapi itu yang pertama dan kali terakhirlah dia
berurusan dengan anda.
·
Sayangkan
kerana RM 0.50 anda hilang pelanggan setia.
4. Harga
berpatutan dan berkualiti seperti gambar
·
harga
mampu milik, jangan jual harga untuk dapatkan keuntungan berganda sedangkan
harga barangan di pasaran jauh lebih murah.
·
Mungkin
pelanggan akan merasa tertipu sekiranya dia tahu harga sebenar barangan
tersebut di pasaran jauh lagi murah.
·
Jika
anda menjual dengan menggunakan gambar, pastikan gambar adalah gambar sebenar
produk dan tidak diedit berlebihan sehingga jauh dari keadaan asal.
·
Jika
ada sebarang defect sila beritahu pelanggan anda dalam erti kata lain, JUJUR
ketika berurusniaga.
5. Minta
Maaf biarpun kesilapan kecil.
·
Mengalah
dengan pelanggan anda biarpun anda tahu anda benar.
·
Mengalah
tak bererti anda kalah dan minta maaf bukan semestinya anda salah.
·
Jadi
jika berlaku perselisihan faham, selesaikannya dibelakang tabir, jangan
jejaskan reputasi anda di Wall FB atau media sosial lain.
6. Memberi
penjelasan sehingga difahami.
·
Memberi
kefahaman kepada pelanggan tentang produk yang dijual.
·
Penjelasan
anda akan membuatkan dia lebih jelas dengan barangan tersebut dan juga akan
menimbulkan satu kepercayaan kepada anda sebagai penjual.
·
Kepercayaan
yang ada perlukan untuk bertahan dalam perniagaan online ini.
7. Pantas
membuat pengeposan barang jualan.
·
Jangan
biarkan pelanggan anda tertunggu-tunggu.
·
Lagi
pantas anda membuat penghantaran barang, lagi suka pelanggan anda terhadap
anda.
·
Perkhidmatan
yang cekap dan pantas adalah kunci utama kejayaan sesebuah perniagaan.
·
Jika
anda ‘terpaksa’ terlewat menhantar. Maklumkan kepada pelanggan anda secepat
mungkin dan jelaskan padanya.
·
Kelewatan
boleh menyebabkan anda kehilangan pelanggan setia.
8. Jangan
salah hantar barang.
·
tapi
anda perlu bertanggungjawab untuk menyelesaikannya, bukan memaksa pelanggan
menerima sahaja apa yang sampai kepadanya.
·
Berusahalah
untuk memuaskan hati mereka.
·
Jadi
peniaga yang bertanggungjawab.
9. Follow
Up selepas penghantaran.
·
anda
perlu lakukan sekiranya anda inginkan pelanggan setia bukan pelanggan yang
hanya membeli hanya sekali kemudian hilang.
·
1
step ialah tanyakan perihal barangan sama ada sudah diterima atau belum.
Bagaimana keadaan
barang yang diterima atau apa sahaja yang
boleh anda follow up bagi membina kepercayaan pelanggan
No comments:
Post a Comment